Terug naar het overzicht

Next
up — Eleye Boerenkamps

fullscreen

Kernafval

BESCHRIJVING:

Project Kernafval

In de hedendaagse maatschappij ontkomt geen enkel individu meer aan het genereren van afval. Afval is simpelweg een gevolg van consumptie ofwel, het verbruiken van een product. Overpackaging, 2-go maaltijden en een berg plastic op het aanrecht na het bereiden van een maaltijd behoren tot het dagelijks leven. Kortom, het leven is een puinhoop. Vanuit de frustratie hier een onontkomelijke rol in te spelen, legt Eleye Boerenkamps (Helmond, 1994) een verzameling aan van al haar geconsumeerde en verbruikte materialen van een jaar. Zo probeert zij inzicht te krijgen in haar deelname - als maker - en ze onderzoekt de beeldende kwaliteit van dit materiaal.

Het project heeft geresulteerd in een verzameling van ongeveer 3000 objecten. Ieder object is voorzien van een nummer dat verwijst naar een portretfoto van het object, de datum waarop het object tot afval werd bestempeld en de context waarin het afval is ontstaan. Naast de digitale registratie neemt zij de verzameling als uitgangspunt voor een beeldend onderzoek. Ze zoekt naar verschillende composities, vormen en contexten en poogt een spannende verhouding te vinden tussen toeschouwer, maker, vorm en inhoud. In deze afstudeerexpositie is haar eerste presentatievorm te zien voor publiek op een externe locatie; in een slooppand gelegen aan de Valentijnstraat te Tilburg.

In modern society, an individual can no more escape from his own generation of waste. Waste is a consequence of consumption. Overpackaging, 2-go meals and a countertop full of trash after preparing a dish is a part of everyday life. Life is a waste. Because of the frustration to have an inescapable part in this mechanism, Eleye Boerenkamps (Helmond, 1994) started to collect her own consumed materials and waste for over a year in an attempt to get a grip on her own participation in this society as an artist.

The result is a collection of approximately 3000 objects. Each object has a number on it that refers to a picture of the object, the date the object became waste and the context in which it was originated. In addition to this digital database, she uses the collection for a visual research. She examines various compositions, forms and contexts that relate to her collection. She also searches for an exciting relationship between the form, spectator, artist and the content of the materials in the exposition. In this graduation exhibition she presents her work for public in an abandoned house on the Valentijnstraat in Tilburg

Online op
30 juni

Tijdens de opening van graduation show NEXT UP 2016 wordt het digitale platform van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten Beeldend gelanceerd.