Terug naar het overzicht

Next
up — Paul van der Heijden

fullscreen

Muziekonderwijs 2032

BESCHRIJVING:

De ontwikkeling van creativiteit met behulp van digitale technologie binnen het muziekonderwijs.

"Door verbindingen te leggen tussen verschillende disciplines ontstaan de meest creatieve ontwerpen"

Paul heeft onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van creativiteit met behulp van digitale technologie binnen het muziek- en kunstonderwijs. Hij legt een verbinding tussen digitale technologie, creativiteit en het muziek- en kunstonderwijs en geeft een uitwerking van de 21e eeuwse vaardigheden creativiteit en digitale geletterdheid. Uit zijn onderzoek kwam naar voren dat het sociale aspect, het samen leren en werken van wezenlijk belang is bij de ontwikkeling van creativiteit. Het individueel gerichte onderwijs met de nadruk op zelfexpressie zal zich meer moeten verschuiven naar een sociaal culturele en wereldgerichte vorm van onderwijs. Digitale toepassingen kunnen hierbij ondersteuning bieden en zorgen voor een democratisering van het muziekonderwijs waarbij iedere leerling op creatieve wijze met het muzikale materiaal kan werken. Online programma's maken het samenwerken op afstand en thuis mogelijk. Zo heeft Paul tijdens het onderzoek een Community of Practice opgericht met muziekdocenten en het International Music Composition Project waarbij leerlingen en docenten uit verschillende landen hebben samengewerkt. Daarnaast heeft hij onderzoek gedaan naar de toepassingen en mogelijkheden van augmented en virtual reality en heeft hij een aantal adviezen en lesvoorbeelden ontworpen voor de lespraktijk.

Online op
30 juni

Tijdens de opening van graduation show NEXT UP 2016 wordt het digitale platform van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten Beeldend gelanceerd.