Next
up — fhk
news.

ArtCoDe 15/06/2018

// NEXT UP 2018: The Greatest Graduation Show: Tulio Laanen

Tulio Laanen slaat bruggen met zijn ontwerpen tussen verschillende vakgebieden. Met een liefde voor wetenschap, technologie, filosofie, het leren van nieuwe talen en het ontdekken van verschillende culturen begint hij met het bouwen van een stevig fundament van kennis voordat hij aan de slag gaat. Hij geniet van het leren van nieuwe dingen en streeft de wereld een stapje verder te helpen door het leven van mensen te verbeteren; ze gelukkiger, comfortabeler, gemotiveerd te maken of simpelweg een glimlach te geven. In zijn afstudeer werk combineert hij een theoretisch onderzoek naar de razendsnelle progressie van de technologie en productie wereld met een beeldend onderzoek naar zijn persoonlijk levenslange fascinatie voor netwerken en metro-kaarten.

De toenemende invloed van technologieën uit de smart-industry zoals; 3D-printen, artificial intelligence, the internet of things en generative design roepen veel uitdagende vragen op. Tulio onderzoekt hoe deze ontwikkelingen zich kunnen verhouden tot design.

 

Het afstudeerwerk is van 29 juni t/m 1 juli te zien @ bkkc (Kunstloc), Spoorlaan 21 i-k, Tilburg Openingstijden: vrijdag vanaf 16:00 uur tot 20.00u zaterdag en zondag van 12:00 tot 17:00 uur

 

ArtCoDe

// NEXT UP 2018: The Greatest Graduation Show: Nathaly Antonia

Als ontwerper ben ik constant bezig met nieuwe manieren van experimenteren binnen mijn werk en probeer telkens een nieuwe manier van benadering. Ik vind het belangrijk om iets te kunnen betekenen voor een ander. Hun motiveren om het leven op een andere manier te kijken en de schoonheid te vinden in kleine dingen.

Woorden zijn fysieke manifestaties van wat er in je hoofd gebeurd. Het zijn fysieke manifestaties van wat er uit je mond komt. Wanneer je iets uitspreekt geef je wat je hebt gezegd leven. Als je het blijft herhalen wordt het uiteindelijk de realiteit. Want hoe vaker je iets hoort, hoe groter de kans dat je het gelooft. Hoe meer je het gelooft, hoe groter de kans dat het jouw realiteit wordt.

“Aan wie geef ik de voorkeur?” Is een geluidsinstallatie waar ik de toeschouwer meeneemt in mijn vicieuze cirkel van positieve en negatieve gedachten. Verwijderd van al de ruis van de open ruimtes. Zodat de toeschouwer naar een persoonlijk en intiem verhaal kunt luisteren en de kracht van woorden kan voelen. De geluidsinstallatie is bedoeld om de toeschouwer bewust te maken van de kracht van hun woorden. Er zijn altijd twee stemmen in competitie voor jouw aandacht. De stem van hoop en de stem van mislukking. Aan wie geef je de voorkeur? De stem van hoop of de stem van mislukking?

Jouw realiteit is beïnvloedbaar door gebruik van de juiste woorden. Jij bepaalt welke resultaat je ziet in je leven. Als je een beter leven wil creëren moet je jouw gedachten veranderen.

 

Het afstudeerwerk is van 29 juni t/m 1 juli te zien @ bkkc (Kunstloc), Spoorlaan 21 i-k, Tilburg Openingstijden: vrijdag vanaf 16:00 uur tot 20.00u zaterdag en zondag van 12:00 tot 17:00 uur

ArtCoDe

// NEXT UP 2018: The Greatest Graduation Show: Priscilla Gijsberts

Priscilla Gijsberts is in haar werk veel bezig met tijd, en dan met name tijdelijkheid – een interesse die voortvloeit uit de vergankelijkheid van het leven. Op jonge leeftijd werd ze hiermee geconfronteerd toen haar pony plots kwam te overlijden door een ongeluk – een gebeurtenis die haar niet alleen gevormd heeft, maar ook een die haar nu inspireert voor haar afstudeerproject. ‘Verbeter de wereld, begin bij jezelf’ was haar uitgangspunt; overtuigd dat haar werk niet alleen betekenisvol moest zijn, maar ook persoonlijk. Bewust dat haar grootste zwakte haar intens vermogen om te houden van, en dan met name ook het rouwen om dieren is, is ze na gaan denken hoe ze zichzelf hierin zou kunnen sterken – en daarmee ook anderen die zich in haar boodschap kunnen verplaatsen. In de Westerse maatschappij zoals wij die kennen heerst een taboe over het rouwen om dieren, iets wat eigenlijk heel gek is als je kijkt naar de plaats die dieren binnen ons gezin innemen. Onderzoek wijst zelfs uit dat het rouwen om een huisdier soms zelfs zwaarder kan zijn dan het rouwen om een ander mens – dit heeft alles te maken met de unieke band die mensen met dieren kunnen vormen; een onvoorwaardelijke liefde die niet oordeelt. Rouwen om dieren gaat in tegen de conventies die wij gesteld hebben tussen mens en dier, en doet ons afvragen welke dieren dan wel of niet rouwbaar zijn, en waarom. Doormiddel van haar werk hoopt Priscilla deze vragen op te roepen, maar vooral het taboe bespreekbaar te maken en te doorbreken – wij mensen zijn immers ook dieren.

 

Het afstudeerwerk is van 29 juni t/m 1 juli te zien @ bkkc (Kunstloc), Spoorlaan 21 i-k, Tilburg Openingstijden: vrijdag vanaf 16:00 uur tot 20.00u zaterdag en zondag van 12:00 tot 17:00 uur

ArtCoDe

// NEXT UP 2018: The Greatest Graduation Show: Femke den Breems

Als haar fascinatie eenmaal is opgewekt kan Femke zich verliezen in een onderzoek waarbij de drang om precies te willen weten hoe iets in elkaar steekt ervoor zorgt dat een onderwerp van alle kanten bekeken wordt. Ze haalt dingen graag uit hun gebruikelijke context om de verschillende mogelijkheden te testen en ondervinden. Door middel van analyseren probeert zij de wereld om haar heen te ontleden en te begrijpen.

Voor haar afstudeerwerk gebruikt zij een ontwerpmethode geïnspireerd door de evolutietheorie en Intelligent Design; de opvatting dat bepaalde kenmerken van het heelal en organismen het best worden verklaard als het werk van een (bovennatuurlijke) intelligente “ontwerper”. Het beweert dat deze ‘intelligent designer’ tot nieuwe soorten komt door sturing te geven aan de evolutie en is daarmee dus een soort kruising tussen het creationisme en de evolutietheorie. Er is voor Intelligent Design geen twijfel over mogelijk dat het leven zich geëvolueerd heeft, het twistpunt echter de drijvende kracht achter deze gebeurtenissen: toeval of ontwerp. Femke vroeg zich af waarom dit niet toeval én ontwerp zou kunnen zijn en bedacht voor haar afstudeerwerk een ontwerpmethode waarin toeval en ontwerper samenwerken, in een proces waarbij objecten evolueren. Op willekeurige wijze word bepaald welke twee objecten gaan ‘voortplanten’ en de ontwerper stelt deze samen tot één nieuw ontwerp.

 

Het afstudeerwerk is van 29 juni t/m 1 juli te zien @ bkkc (Kunstloc), Spoorlaan 21 i-k, Tilburg Openingstijden: vrijdag vanaf 16:00 uur tot 20.00u zaterdag en zondag van 12:00 tot 17:00 uur

ArtCoDe

// NEXT UP 2018: The Greatest Graduation Show: Iris Seuren

Werken met levende materie met een bepaalde kenmerkende eigenschap en een bepaald gedrag is herkenbaar aan mij als ontwerper. Daarnaast is het positieve effect op het milieu een belangrijke bijdrage. Om hier nog meer context aan te geven ontwerp ik vanuit een maatschappelijke milieuproblematiek.

Een organisme haal ik uit zijn ‘natuurlijke’ leefomgeving en boots die omgeving na in een andere vorm waardoor het alsnog in leven blijft. Daardoor heeft het hulp nodig van buiten af om in leven te kunnen blijven waardoor de zorg terecht komt bij de mens. Hierdoor creëer ik een symbiose tussen mens en organisme wat inhoudt dat ze elkaar nodig hebben. En door het organisme tijdelijk uit zijn omgeving te halen verwezenlijk ik een afhankelijkheid en verbintenis tussen mens en natuur. Hiermee ontwikkel ik een meerwaarde voor de natuur.

De kenmerkende eigenschap en de voedingsbron van het organisme zal leidend zijn in het uiteindelijk ontwerp.

 

Het afstudeerwerk is van 29 juni t/m 1 juli te zien @ bkkc (Kunstloc), Spoorlaan 21 i-k, Tilburg Openingstijden: vrijdag vanaf 16:00 uur tot 20.00u zaterdag en zondag van 12:00 tot 17:00 uur

ArtCoDe

// NEXT UP 2018: The Greatest Graduation Show: Sophie Kleuskens

Ik ben een jonge creatieve denker en ontwerper met een passie voor eten. Met mijn kennis, ervaring, onderzoek en fascinaties weet ik hoe ik vorm moet geven aan mijn

ideeën. Ik ben met name bedreven op het gebied van food & design. Hierbij ben ik erg geïnteresseerd in de handeling / het ritueel van het eten en eten als drager van sociaal contact. Food design kan vele kanten hebben doordat eten verschillende raakvlakken kan hebben: persoonlijk, sociaal en maatschappelijk. Dat is wat food design zo interessant maakt. Op het moment ben ik deze aan het ontdekken, aan het koppelen en ze eigen aan het maken, om zo ontwerpen te kunnen maken die zeer goed passen bij het ondervraagde onderwerp.

Ik heb een nieuwe manier van eten ontworpen door middel van een keramische set. In deze set staan de kernwoorden ‘samen’, ‘aandacht’ en ‘delen’ centraal. De set werkt als een puzzel. Het gezelschap moet samenwerken om tot consumptie te komen. Dit is een nieuwe manier van eten die het sociale aspect van het eten versterkt door samen te werken, samen te delen en elkaar te helpen. Eten wordt zo een intiemere en experimentele belevenis, een mooi rustmoment tussen volle agenda’s.

 

Het afstudeerwerk is van 29 juni t/m 1 juli te zien @ bkkc (Kunstloc), Spoorlaan 21 i-k, Tilburg Openingstijden: vrijdag vanaf 16:00 uur tot 20.00u zaterdag en zondag van 12:00 tot 17:00 uur

ArtCoDe

// NEXT UP 2018: The Greatest Graduation Show: Olivier van Zummeren

Met veel energie en een kritische houding probeert Olivier van Zummeren zijn omgeving te begrijpen. In zijn ontwerpen staan de morele waarden van onze maatschappij centraal, die hij op een speelse manier uitdiept en binnenstebuiten keert. Door het gebruik van verschillende media, is hij in staat het desbetreffende thema op een intuïtieve manier te onderzoeken. Zo krijgen ideeën vorm die zich op de scheidingslijn van functionaliteit en absurditeit bevinden.

In het afstudeerwerk staan de relaties die wij met dieren hebben centraal. Waar liggen de grenzen tussen de consumptie en het liefhebben? Met een kritische blik naar de industrie en oog voor de excessen van onze relaties met dieren, wil hij de toeschouwer zijn tegenstrijdige moraal bevragen.

 

Het afstudeerwerk is van 29 juni t/m 1 juli te zien @ bkkc (Kunstloc), Spoorlaan 21 i-k, Tilburg Openingstijden: vrijdag vanaf 16:00 uur tot 20.00u zaterdag en zondag van 12:00 tot 17:00 uur

ArtCoDe

// NEXT UP 2018: The Greatest Graduation Show: Tessa van der Heijden

Als ontwerpster werkt Tessa vanuit een nieuwsgierigheid naar of fascinatie ten aanzien van een sociaal vraagstuk. Ze gebruikt kunst en design om producten of sociale situaties te creëren waarbij vragen gesteld worden over veranderingen en gebeurtenissen in de samenleving en waarbij mogelijk een oplossing ontworpen wordt. Zij betrekt hierbij alle mogelijke betrokkenen zowel in het onderzoek als in de uitvoering van het ontwerp.

Het persoonlijk vertrekpunt van haar afstudeeronderzoek is het feit dat al haar grootouders elkaar hebben ontmoet op de kermis, waaraan ze dus feitelijk haar bestaan dankt. Tessa verdiept zich daarom in het bestaansrecht en de sociale waarde van de kermis in onze maatschappij vandaag de dag. Ze is op zoek naar antwoorden op de volgende vragen: heeft de Nederlandse kermis nog bestaansrecht in de toekomst? En, waarom wordt de kermis nog niet beschouwd als cultureel erfgoed?

 

Het afstudeerwerk is van 29 juni t/m 1 juli te zien @ bkkc (Kunstloc), Spoorlaan 21 i-k, Tilburg Openingstijden: vrijdag vanaf 16:00 uur tot 20.00u zaterdag en zondag van 12:00 tot 17:00 uur

ArtCoDe

// NEXT UP 2018: The Greatest Graduation Show: Isis van Geffen

Wanneer werelden op de grens van heen gaan staan.

Ieder elkaar de haren in vliegt.

Voortdurend de vinger in zijn keel legt.

Expressie ingekaderd wordt als de gedwongen foto’s van afgelopen familie weekend.

En vervolgens wordt verkocht als de vrijheid zelve..

Is het tijd je eigen heiligdom te betreden.

Ogen te sluiten en reflectie oordeelloos te overzien.

Het enige dat ik bèn, is een boodschapper. Zo eentje die af en toe wat ontvangt en dat dan vertalen mag in verschillende expressieve vormen. Bijvoorbeeld gedichten en origami draken, vaak op een performatieve manier. Intuïtieve uitingen van boodschappen voorkomend uit eigen doorleefde thema’s en emoties. Dienend als spiegel om even dat stukje aan te raken waar het licht mag schijnen.

 

Het afstudeerwerk is van 29 juni t/m 1 juli te zien @ bkkc (Kunstloc), Spoorlaan 21 i-k, Tilburg Openingstijden: vrijdag vanaf 16:00 uur tot 20.00u zaterdag en zondag van 12:00 tot 17:00 uur

ArtCoDe

// NEXT UP 2018: The Greatest Graduation Show: Lieke van der Maas

Onze materiele levenswijzen en verlangens vragen om steeds grotere productie van energie met behulp van fossiele brandstoffen. Misschien is de eerste verandering die we moeten doorvoeren wel om te stoppen met het produceren en consumeren van dingen die we niet nodig hebben en die afval creëren dat niemand wil hebben, met name het afval dat giftig is voor ons en onze planeet. Als ontwerpster geloof ik dat om het vakgebied ‘design’ te verduurzamen dat we moeten beginnen bij materialen. Door de nadruk te leggen op materialiteit kunnen we de bouwstenen van het ontwerpproces van onder naar boven heroverwegen. Het probleem is dat wij ons afval verspillen. Ik beschouw afvalstromen echter als een toekomstige grondstof. Het is een startpunt in plaats van een eindpunt. Mijn doel als ontwerpster is om te zoeken naar manieren om afval om te zetten in iets nuttigs, omdat het nu in het systeem van weinig tot geen waarde is.

In de praktijk probeer ik dan ook directe verbanden te leggen met de desbetreffende experts, opdrachtgevers en eventuele financiers die deze visie met mij delen en hun kennis willen verlenen. Deze multidisciplinaire aanpak vind ik dan ook een belangrijke en unieke eigenschap van mijn ontwerpproces. Ik geloof dat bewustwording de nodige eerste stap is die men ervan overtuigd dat we moeten veranderen. Daarbij is het ook het begin voor een draagvlak voor nieuw beleid en hopelijk een circulaire maatschappij. Door met mijn lokale afvalstromen materialen en producten te ontwerpen hoop ik mijn bijdrage zowel aan die bewustwording en aan een circulaire economie te verwezenlijken. Mijn afstudeerwerk draait om de Japanse Duizendknoop. Een plant die voor veel overlast zorgt in Nederland en in mijn eigen gemeente (Eindhoven). Het bedreigt onze inheemse biodiversiteit en infrastructuur. Het is mijn doel om deze plaag om te zetten in een grondstof. Met een focus op materiaalontwikkeling en duurzaamheid probeer ik een alternatief lot voor te stellen voor de plant. Een manier waarop ik de chemische bestrijding kan tegengaan en een heroverweging tot stand kan brengen waarin de plant zijn waarde terugwint.

 

Het afstudeerwerk is van 29 juni t/m 1 juli te zien @ bkkc (Kunstloc), Spoorlaan 21 i-k, Tilburg Openingstijden: vrijdag vanaf 16:00 uur tot 20.00u zaterdag en zondag van 12:00 tot 17:00 uur

ArtCoDe

// NEXT UP 2018: The Greatest Graduation Show: Marly Pijnenburg

Als ontwerpster probeer ik altijd mijn toeschouwer mee te nemen in een verhaal. Het verhaal van een ander persoon voornamelijk, waarbij ik probeer een aantal vraagstukken achter te laten bij deze toeschouwer. Inlevingsvermogen in een situatie of verhaal wordt alleen maar sterker op het moment dat je probeert alle zintuigen te prikkelen – zo ook het reukvermogen. Geur kan je letterlijk terugbrengen in de tijd en het volledige emotionele gevoel van een gebeurtenis oproepen. Deze emotionele impact is net zo groot als de emotionele impact van die situatie zelf.

Ik probeer mensen mee te nemen in een verhaal door middel van geur, omdat dit sterker beelden, gedachtes en herinneringen oproept dan elk ander zintuig. Ik hoop dat met mijn afstudeerwerk mooie en dierbare herinneringen op te roepen, zodat deze opnieuw gekoesterd worden.

 

Het afstudeerwerk is van 29 juni t/m 1 juli te zien @ bkkc (Kunstloc), Spoorlaan 21 i-k, Tilburg Openingstijden: vrijdag vanaf 16:00 uur tot 20.00u zaterdag en zondag van 12:00 tot 17:00 uur

ArtCoDe

// NEXT UP 2018: The Greatest Graduation Show: Mandy Herrijgers

Als ontwerper wil ik graag gebeurtenissen en onderwerpen aan de kaart stellen waarbij mensen een bewustwording krijgen. Deze gebeurtenissen zijn vaak als kritiek op de samenleving. Het doel wat ik daarmee voor ogen heb is de kijker bewust laten nadenken of zij deelnemen aan dit onderwerp en of zij deze hun mening daarin kunnen veranderen.

Voor mijn afstudeerproject ga ik op een esthetische wijze dierenleed visueel vastleggen. Ik vind namelijk persoonlijk dat dierenleed een van de ergste dingen die er zijn. Daarom koos ik er voor om tijdens mijn afstuderen te focussen op de verstoorde machtsverhouding tussen mens en dier. Als onderwerp kies ik daarom ook om mishandelde apen die opgesloten zaten bij particulieren en circussen vast te leggen.

Door dierenleed vast te leggen op een esthetische manier durven mensen er naar te kijken. Shockeren werkt, maar mensen kijken sneller weg. Door het beeld dus aangenamer te maken kijken mensen er langer naar, maar ben ik van mening dat wat er op het beeld te zien is ook goed kan overkomen. Het doel is dat toeschouwers op eigen initiatief kunnen nadenken over het onderwerp zonder dat ze hier toe gedwongen worden. Ik ben namelijk van mening dat mensen vanuit zichzelf overtuigd moeten worden dat dierenleed verkeerd is en dat het veranderen moet. Het dierenleed is bekend bij mensen als op een manier van zielige uitgehongerde dieren die men op tv ziet, maar gaat dierenleed niet veel verder dan zoals in dierentuinen?

 

Het afstudeerwerk is van 29 juni t/m 1 juli te zien @ bkkc (Kunstloc), Spoorlaan 21 i-k, Tilburg Openingstijden: vrijdag vanaf 16:00 uur tot 20.00u zaterdag en zondag van 12:00 tot 17:00 uur

ArtCoDe

// NEXT UP 2018: The Greatest Graduation Show: Matthias Gigengack

Ik ben een ontwerper die de grenzen van de realiteit en de interactie met computers en systemen onderzoekt. Ik ben van mening dat binnen de huidige samenleving hier op een verkeerde manier aandacht aan wordt besteed. We leggen de focus vaak op de techniek en het algemene gebruik daarvan, maar niet of minder op de individuele mens die tegenover deze techniek staat. Hier wil ik graag verandering in brengen.

Binnen mijn afstudeerwerk onderzoek ik de diepgaande interactie tussen het menselijke individu en de relatie die hij aangaat met zijn eigen digitale representaties.

Dit doe ik door een 3D scan van een danseres in te zetten als haar digitale danspartner. Wat gebeurt er als deze twee elkaar ontmoeten? En wat kan dit ons leren over onze eigen persoonlijke verhouding tot de digitale realiteit?

Met deze samenwerking wil ik andere artiesten, kunstenaars en ontwerpers inspireren om te werken met technieken en onderwerpen die voor hen minder voor de hand liggend zijn. Ik wil ze uitdagen om te reflecteren op de steeds grotere aanwezigheid van de digitale wereld binnen onze cultuur. Mijn afstudeerproject is dan ook een uitnodiging tot experimenteren.

 

Het afstudeerwerk is van 29 juni t/m 1 juli te zien @ bkkc (Kunstloc), Spoorlaan 21 i-k, Tilburg Openingstijden: vrijdag vanaf 16:00 uur tot 20.00u zaterdag en zondag van 12:00 tot 17:00 uur

ArtCoDe

// NEXT UP 2018: The Greatest Graduation Show: Milan van Belle

Bij het maken van (grafische) projecten gaat Milan als een losgeslagen projectiel racend naar het einddoel. Tussendoor evalueren en een stapje terug doen word meestal pas een paar dagen voor de deadline gedaan, gelukkig komt er door de overvloed aan energie en creativiteit altijd wel een goed resultaat uit.

Hij heeft al sinds het begin van zijn kunstacademie carrière de utopische wens om een project volledig volgens planning en zo adequaat en efficiënt mogelijk af te ronden. Deze drang komt (on)bewust voort uit de wens om zijn warrige bestaan uiteindelijk ook zo in te delen.

In zijn wederom chaotische afstudeerproject ‘van belle‘ wil hij voorgoed afrekenen met dit probleem. Hij ontwerpt hiervoor een installatie waarbij de communicatie met de klant en realisatie van het grafische werk zo pragmatisch mogelijk, op 3 vierkante meter word afgehandeld.

 

Het afstudeerwerk is van 29 juni t/m 1 juli te zien @ bkkc (Kunstloc), Spoorlaan 21 i-k, Tilburg Openingstijden: vrijdag vanaf 16:00 uur tot 20.00u zaterdag en zondag van 12:00 tot 17:00 uur

ArtCoDe 30/06/2017

Even voorstellen: Eva Hesemans

// NEXT UP: Eva Hesemans

Eva probeert met haar beeldende capaciteiten maatschappelijke kwesties aan het licht te brengen.

Onderwerpen waar de mens centraal in staat. Verschillen in cultuur, religie en opvoeding zijn aspecten wat haar interesse wekt. Daarnaast vindt ze het fascinerend hoe iemand zich gedraagt in zijn of haar omgeving. Waar komt het handelen van iemand vandaan? Waardoor worden keuzes wel of niet gemaakt?

Eva is vaak op zoek naar de achterliggende gedachten van iemands zijn en doen. Dat wat niet meteen zichtbaar is, wil ze onderzoeken, zichtbaar maken.

Deze zoektocht wil Eva uiten in een beeldend werk, bij voorkeur door middel van film. Hiermee hoopt ze, wanneer daar behoefte aan is, iets bespreekbaarder te maken. Een bewustwording uit te lokken. Een herkenning te brengen aan de mensen die een worsteling ervaren met het onderwerp dat ze aankaart.

Eva’s afstudeerproject ‘Wie ben ik’ is van 30 juni t/m 2 juli te zien in Galerie Kokon.

ArtCoDe

Even voorstellen: Astrid Yperlaan

// NEXT UP: Astrid Yperlaan

Astrid is als kunstenaar altijd op zoek naar beelden die leunen naar abstractie, maar toch verwijzen naar een realiteit. Ze houdt ervan om te experimenteren met zowel digitale als analoge beelden en deze vervolgens te combineren. Ze speelt hierbij vaak met tekst, zij het een lang stuk gesproken tekst of een paar korte woorden of een titel.

Het hoofdpersonage van het verhaal is Astrid vaak zelf, aangezien ze zichzelf nooit hoeft te vragen en ze exact weet wat ze zoekt in haar werk. Het nadeel hierbij is dat ze niet kan zien hoe het eruit ziet tijdens het filmen, dit laat echter wel de ruimte over voor gelukkige toevalligheden.

Astrid houdt ervan om dingen op zijn vrije beloop te laten in plaats van te veel in te plannen omdat ze er veel meer van geniet om iets te vinden door middel van oorzaak en gevolg. Het grootste deel van de tijd gaat ze mee met het moment van het experiment, wat haar vaak op plekken brengt waar ze zelf nooit van had kunnen dromen.

Astrid’s afstudeerproject ‘Expedition black hole’ is van 30 juni t/m 2 juli te zien in Galerie Kokon.

ArtCoDe

Even voorstellen: Jan Wartna

// NEXT UP: Jan Wartna

Jan is een ontwerper die het belangrijk vindt om met een duidelijk en simpel beeld een sterke boodschap achter te laten. De onderwerpen in zijn werk zijn maatschappelijke of persoonlijke kwesties die hij zelf van dichtbij ervaart. Zijn werk bestaat vaak uit herkenbare beelden
waar we misschien gewend aan zijn geraakt die dan ineens iets anders doen, op deze manier probeert hij de toeschouwer op een verkeerd been te zetten.
Jan gelooft dat door het creëren van een probleem hij je op een andere manier naar iets kan laten kijken. In een tijd waarin technologie blijft groeien en een steeds grotere rol aanneemt is het belangrijk je eigen skills en vaardigheden te blijven ontwikkelen, het ontwikkelen van deze vaardigheden is voor Jan net zo belangrijk als het eindresultaat en zo zal het proces altijd een leerproces blijven.

Jan’s afstudeerwerk is 30 juni t/m 2 juli te zien in Galerie Kokon.

ArtCoDe 28/06/2017

Even voorstellen: Bram Vos

// NEXT UP: Bram Vos

Als ontwerper houdt Bram zich bezig met maatschappelijke onderwerpen. Door te reflecteren op zichzelf en de maatschappij waarin hij leeft, komt Bram tot vragen die hij vervolgens in zijn ontwerpen onderzoekt.
Het doel van Bram’s ontwerpen is om bepaalde maatschappelijke onderwerpen waar hij zich tot richt bespreekbaar te maken. Bram vind het interessant om te laten zien hoe hij er als ontwerper naar kijkt.

Onderwerpen waar zijn projecten over gaan zijn voornamelijk gericht op ‘ liefde’, ‘het Zelf’, ‘Bewustzijn’ en ‘het Ego’. Bram heeft een fascinatie voor de mens. Zo is hij nieuwsgierig in de handelingen die wij als mens doen en hoe het komt dat hij bijvoorbeeld verslaafd is aan zijn mobiel. Door hier bewust naar te gaan kijken, is er ruimte tot verandering van zijn levenswijze. Bram hoopt op deze manier ook anderen te inspireren en aan te moedigen om bewuster naar hunzelf te gaan kijken.

Bram’s afstudeerwerk ‘Emoticocoon’ is van 30 juni t/m 2 juli te zien in Galerie Kokon.

ArtCoDe

Even voorstellen: Myrna van Oosterhout

// NEXT UP: Myrna van Oosterhout

Myrna is een gepassioneerd filmmaker. Ze is een verhalenverteller en laat zich inspireren door mensen uit verschillende culturen en unieke verhalen van individuen van over de hele wereld. De werkelijkheid heeft veel verhalen te bieden die we in onze eigen fantasie niet eens zouden kunnen bedenken. Er schuilt ruwheid, intimiteit en schoonheid in deze verhalen.

Als filmmaker wil Myrna mensen laten zien, puur, zoals ze zijn. Ze wil voor haar personages een mogelijkheid creëren om zich uit te spreken. Myrna zoekt naar oprechte verhalen en wil de realiteit dichterbij brengen. Daarnaast is ze ook een idealistische en multiculturele filmmaker. De inhoud van haar verhalen vindt ze het belangrijkste en ze waardeert goede esthetische beelden.

Op pad, met haar camera in de hand zoomt ze in op en creëert ze maatschappelijke, culturele en persoonlijke verhalen. Met een vleugje idealisme en een dosis positiviteit.

Myrna’s afstudeerwerk ‘Vasgevang in Sirkels’ is van 30 juni t/m 2 juli te zien in galerie Kokon.

ArtCoDe

Even voorstellen: Lisa Evers

// NEXT UP: Lisa Evers

Lisa is een verzamelaar, observeerder en vervelend nieuwsgierig. Het liefst zit ze de hele dag op een stoel midden in een mensenmassa, meer heeft ze niet nodig. Om vervolgens zo veel mogelijk informatie te verzamelen van de dingen die om haar heen gebeuren. Mensen zijn kuddedieren, onbewust beïnvloeden we elkaars gedrag en volgen we de massa. Ook als uniek individu buiten een groep ontstaan bepaalde patronen die bij elk mens te herkennen zijn.

Lisa kijkt vanuit een ander oogpunt en probeert deze patronen te ontdekken, te analyseren en conclusies te trekken die andere niet zien. Het meest normale en alledaagse is voor haar als ontwerper het meest interessant om mee te werken. Ze spiekt bij mensen naar binnen, opent briefjes die mensen laten vallen, luistert telefoon gesprekken af op straat en volgt groepjes mensen die ze langs ziet lopen.
Verzamelen in welke vorm dan ook, is een fascinatie die vrijwel in elk ontwerp terug te vinden is. Met haar werk wil Lisa graag laten zien dat je de wereld om je heen ook anders kunt bekijken en je misschien hele mooie dingen hebt gemist die er altijd al zijn geweest.

Lisa’s afstudeerwerk ‘Spa fruit sinaasappel zonder prik in pak” is van 30 juni t/m 2 juli te zien in Galerie Kokon.

sector-beeldend

Even voorstellen: Wendy Paulussen

// NEXT UP: Wendy Paulussen

Wendy Paulussen is een ontwerper uit Breda. Ze werkt voornamelijk met grafisch design, animatie en film. Wendy vindt het interessant om verschillende media te combineren en hiermee verrassende beelden te creëren. Daarnaast wil ze de beelden die ze maakt niet alleen binnen museum muren houden. Wendy wil een groter publiek bereiken dan museum bezoekers en daarom brengt ze haar beelden ook naar festivals, evenementen, concerten of feesten. Vaak werkt het bewegend beeld dat ze creëert samen met geluid. Het versterkt elkaar en hierdoor is het perfect om als visuals te gebruiken op feesten. Wendy werkt voornamelijk abstract omdat ze het mooi vindt als elke toeschouwer een eigen opvatting of idee heeft over wat de beelden zouden kunnen voorstellen of betekenen.

Ben je benieuwd geworden naar Wendy’s werk, ga dan naar www.wendypaulussen.nl .

Wendy’s werk ‘Between reality and illusion’ is te zien van 30 juni t/m 2 juli in Galerie Kokon.

ArtCoDe

Even voorstellen: Alysa D’Elia

// NEXT UP: Alysa D’Elia

Alysa’s visie als ontwerper is om iets bij te kunnen dragen in deze maatschappij, iets beter maken of juist iets toevoegen, waardoor problemen opgelost kunnen worden. Alysa wil iets betekenen in de wereld. Ze vindt het belangrijk dat we goed met het milieu omgaan en gebruikt de termen ‘recyclen’ en ‘duurzaamheid’ als een van de kenmerken van haar ontwerpen. Daarnaast houdt ze zich bezig met maatschappelijke onderwerpen. Zo heeft Alysa ook een fascinatie voor het menselijke gedrag en de manier hoe wij leven als maatschappij. Ze vraagt zich vaak af waarom we de dingen doen hoe we ze nu doen en hoe het komt dat we het op die manier doen. Als ontwerper probeert ze daar een nieuw beeld van te scheppen, met als doel: mensen inspireren en laten ervaren dat er meer mogelijkheden zijn. Door haar ontwerpen wil ze mensen aan het denken laten zetten. Soms lijkt het net alsof we op de automatische piloot leven. We gaan van A naar B en denken niet bewust na over de handelingen die wij doen. Het gaat automatisch, haast vanzelfsprekend. Als ontwerper wil Alysa nou net die ‘automatische piloten’ doorbreken. Er ontstaat ruimte voor spontaniteit en vernieuwing.

Alysa’s afstudeerwerk ‘Suit to meet you’ is van 30 juni t/m 2 juli te zien in Galerie Kokon

ArtCoDe

Even voorstellen: Helen Berger

// NEXT UP: HELEN BERGER

Het is belangrijk dat je je als ontwerper steeds opnieuw uit blijft vinden. Wat betekent het om ontwerper te zijn? Helen houdt zich met haar werk bezig met wat er in de maatschappij gebeurd en welke rol zij hier als ontwerper in kan spelen. In haar laatste werk onderzoekt ze wat het betekend om ontwerper te zijn in een wereld waarin iedereen zichzelf alles kan leren via het internet. Dus ook ontwerpen. Hierin onderzoekt ze dus ook haar eigen bestaansrecht als ontwerper. Helen is van mening dat we zulke ontwikkelingen niet moeten proberen tegen te gaan, maar juist moeten omarmen. Door samenwerkingen tussen amateurs en professionals zorgen we voor een verbreding van het werkveld en een nieuw soort ontwerpen.

Helen’s afstudeerwerk is van 30 juni t/m 2 juli te zien in Galerie Kokon.

ArtCoDe

Even voorstellen: Heleen van Geelen

//NEXT UP: Heleen van Geelen

Heleen is een ontwerper die graag werkt met realiteit, ze pakt hedendaagse onderwerpen die volgens haar meer aandacht in onze maatschappij zou moeten krijgen en schijnt daar met haar ontwerpen licht op in de hoop mensen met een nieuw inzicht of een bewustzijn achter te laten.

Onderzoek is in Heleen’s projecten even belangrijk als het eindwerk zelf. Om met een sociaal of maatschappelijk thema te willen werken is het belangrijk om je objectief op te kunnen stellen en de verschillende dimensies van het onderwerp te begrijpen. Gevolgd door een goede conclusie vanuit de ontwerper zijn oogpunt wil Heleen ervoor zorgen dat haar publiek zowel de kans krijgt om objectief naar het onderwerp te kunnen kijken als dat ze het statement vanuit de ontwerper mee kunnen krijgen.

Heleen’s afstudeerwerk ‘Van big tot product’ is te zien van 30 juni t/m 2 juli in Galerie Kokon

ArtCoDe

Even voorstellen: Willeke Poeliejoe

// NEXT UP: Willeke Poeliejoe

Dit is Willeke. Ze heeft een passie voor het verzamelen van informatie, een fascinatie voor het sociaal gedrag van mensen en voelt zich betrokken bij maatschappelijke problemen en dat verwerkt ze graag in haar projecten. Willeke houdt er van om op een afstandje de boel te observeren en zo informatie te vergaren. Ze is van mening dat je op die manier veel meer komt te weten dan dat je eigenlijk zou denken. Met de projecten die ze doet wil ze graag laten zien hoe de boel allemaal in elkaar steekt, objectief maar altijd een kritische kanttekening.

Willeke’s afstudeerwerk ‘Geefpapier’ is 30 juni t/m 2 juli te zien in Galerie Kokon.

 

 

sector-beeldend 12/05/2017

Sneak preview expo plan

Sneak preview expo plan

design by Jan Willem Kuilenburg

sector-beeldend 21/04/2017

Kick Off

Kick Off

NEXT UP 2017
Preparations for the first #photoshoot at FHK

Online op
30 juni

Tijdens de opening van graduation show NEXT UP 2016 wordt het digitale platform van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten Beeldend gelanceerd.