Naar projecten overzicht

Next
up — Veerle Dremmen

fullscreen

dummies | PO | kunstacademie

BESCHRIJVING:

De waarde van schetsboeken + betekenisvolle verbinding PO & kunstacademie

Als afstudeerproject voor de opleiding Master Kunsteducatie heb ik een kleinschalig onderzoek uitgevoerd naar het inzetten van 'dummies' (schetsboeken) in het primair onderwijs (PO) onder begeleiding van studenten van de kunstacademie, met het doel de verbinding tussen PO en kunstacademie te versterken.



De zoektocht naar het eigen ‘artistieke handschrift’ van een kind: "hoe is hij of zij zélf creatief?" Volgens mijn opvatting heeft creativiteit te maken met de competentie te denken in mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden. Buiten de lijntjes kleuren. Groots dromen mag, realisatie is iets voor later.

Artistieke creativiteit draait om materialen, technieken en diverse (kunst-)disciplines. Door kinderen ruimte te bieden om te doen, te experimenteren, te visualiseren en te verbeelden op hún unieke manier, vinden ze hun eigen creatieve ik.

De kern van het onderzoek richtte zich op het vertalen van de artistieke aanpak voor ‘leren’, die men op kunstacademies hanteert, naar de praktijk van het PO.
 Een participatieve rol voor de kunstacademie waar ‘leermeesters’ opgeleid worden volgens het principe dat er voorafgaand aan een product een minstens zo belangrijk maakproces plaatsvindt. Op de academie worden studenten in hoge mate gestimuleerd om dit proces op welke wijze dan ook te visualiseren en te documenteren, inclusief reflectie en evaluatie.

Online op
30 juni

Tijdens de opening van graduation show NEXT UP 2016 wordt het digitale platform van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten Beeldend gelanceerd.