Beerguin Viltje, DAB Gilet jaune, Sensor Ensemble, MAD
In mijn laatste jaar heb ik een onderzoek gedaan naar beeldende begeleiding van uit het buurtte. Door dat ik zelf dit vaak deed en me dit hielp in mijn ontwikeling, ging ik zelf kijken hoe ik dit in kon zetten binnen een educatieve setting. Dit leiden tot een gesprekskader die ik ontwikkelde tijdens mijn stage bij Kunstpodium T en ARTpart.
Daarnaast stond beeldend werk centraal en ga daarom nu iets vertellen over mijn beeldendwerk en het proces er van.
Vanuit observaties in mijn omgeving ontstaan beeldende werken. De observaties gaan over de actualiteit, verzamelde beelden van internet of gebeurtenissen in mijn eigen omgeving. Er is één duidelijk terugkerend gevoel wat ik observeer bij mezelf en wat mij aanzet tot het maken van beeldend werk. Dit gevoel valt te omschrijven als een prikkel die zegt; “ oh, wat grappig en raar’’.
Als ik de prikkel krijg bij een observatie word mijn verbeelding aangewakkerd. Op dat moment ontstaat er verwondering en probeer ik grip daarop te krijgen. Vanaf het moment van verbeelding, start ik met het plaatsen van dingen buiten context op een absurde of humoristische manier. Vanaf hier starten onderzoekende experimenten.
Mijn beeldende werkpraktijk wordt daardoor dynamisch, omdat er verschillende werken tegelijkertijd plaats vinden. Vanaf het moment van observatie, ontstaat er in reflectie, een experiment met verschillende materialen en ready-mades. Tijdens het proces ontstaat en groeit de context.
Dit is geëngageerd of beladen vanuit mijn eigen mening en mijn beeldende praktijk bevraagt dan constant die gevormde mening. Mijn werk staat open voor meerdere interpretaties en associaties. Maar het probeert wel een gemeende ervaring over te breng. De context en het werk is serieus, met een humoristische ondertoon.
Laten we zeggen fifty/fifty.
In mijn eind jaar heeft dit gevolgd tot vier werken.
1.Beerguin viltje is een alter ego. Een herkend figuur van typerende kindertelevisie characters. Maar hij spreekt met een robot stem die een on natuurlijke frictie geeft.
2. Dab beeld, dat zich mengt met de movment van gilets jaunes en de jeugd cultuur.
2. Sensor Ensemble, een verzameling geautomatiseerde welkom hetende bellen. Het product is empathieloos terwijl een welkom gevoel vol empathie moet zitten. maar in het ensemble klinkt er weer een soort van moeite en plezier in het welkom heten van iemand.
4. In dit werk horen we een tv educator, MR Rogers. Hij vertelde 60 jaar geleden een rijmpje over hoe je met je boosheid om kan gaan. De beelden die je ziet zijn vol geweld en woeden tot zijn aard. Deze heden daagse beelden staan in conflict met wat we 60 jaar geleden probeerde af te leren.