Naar projecten overzicht

Next
up — Lynn Brands

fullscreen

Studio Klaas

BESCHRIJVING:

Wat gebeurt er als je met je oma die Alzheimer heeft een ontwerpbureau begint?

De oma van Lynn, Fijke, heeft al twaalf jaar Alzheimer. Vergeten heeft een negatieve lading, omdat het klinkt als vernietigen, verleden en voorbij. Bij haar oma is dat echter niet het geval. Door haar oma heeft Lynn juist de mooie kanten van het vergeten kunnen ervaren. Binnen de huidige wetgeving is haar oma wilsonbekwaam om individuele keuzes te maken binnen de maatschappij.

In ‘Studio Klaas’, het ontwerpbureau van Lynn en haar oma, geeft Lynn Fijke juist weer de macht van keuzes maken met het feit dat daarnaar geluisterd wordt. Waar de vraagstelling vanuit Lynn komt, geeft haar oma antwoord vanuit haar vergeten.

Dit heeft Lynn vertaald in een voetenbankje, een zakdoek en een puzzel. Door deze samenwerking is er een interessante ontwerpmethode ontstaan die zowel de absurditeit als de kracht van het vergeten weergeeft.

Online op
30 juni

Tijdens de opening van graduation show NEXT UP 2016 wordt het digitale platform van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten Beeldend gelanceerd.